Risti, pakanuuden symboli

"During the first two centuries of Christianity, the cross was rare in Christian iconography, as it depicts a purposely painful and gruesome method of public execution and Christians were reluctant to use it. A symbol similar to the cross, the staurogram, was used to abbreviate the Greek word for cross in very early New Testament manuscripts such as P66, P45 and P75, almost like a nomen sacrum (nomina sacra). The extensive adoption of the cross as Christian iconographic symbol arose from the 4th century." (Christian Cross, Wikipedia)

Tässä sanottiin että kahdella ensimmäisellä vuosisadalla risti oli harvinainen kristittyjen ikonografiassa, koska se muistutti kivuliaasta kuolemasta julkisella teloituksella. Ristit tulivat yleiseen käyttöön käyttöön vasta 4 vuosisadalla. Katolinen kirkkokin todistaa, että paljon ennen, kuin siitä mitään tiedettiin, käytettiin erilaisia ristejä pakanauskonnoissa:  https://www.newadvent.org/cathen/04517a.htm

Huomion arvoinen seikka on se, että juuri katolisuuden kautta risti tuli käyttöön kristityille.

"CROSS, CRUCIFY

A. Noun.

$ , 4716) denotes, primarily, "an upright pale or stake." On such

malefactors were nailed for execution. Both the noun and the verb $ , "to fasten to a

stake or pale," are originally to be distinguished from the ecclesiastical form of a two

beamed "cross." The shape of the latter had its origin in ancient Chaldea, and was used as

the symbol of the god Tammuz (being in the shape of the mystic Tau, the initial of his

name) in that country and in adjacent lands, including Egypt. By the middle of the 3rd

cent. A.D. the churches had either departed from, or had travestied, certain doctrines of

the Christian faith. In order to increase the prestige of the apostate ecclesiastical system

pagans were received into the churches apart from regeneration by faith, and were

permitted largely to retain their pagan signs and symbols. Hence the Tau or T, in its most

frequent form, with the cross-piece lowered, was adopted to stand for the "cross" of

Christ. " (Vines Complete Expository Dictionary of Old and New Testament Words)

Sanottiin että "risti" oli pystyssä oleva paalu, tai tolppa. Alunperin se erosi selvästi T rististä, joka oli Tammuksen symboli. Symboli tuli Tammuksen Tau etukirjaimesta. 300 vuosisadalla kirkot joko luopuivat tai vääristelivät oppejaan. Saadakseen seurakuntaan lisää väkeä, he ottivat kääntymättömiä pakanoita, ja antoivat heidän pitää pakanalliset symbolinsa.

Lisää aiheesta: The Classic Greek Dictionary, Greek-English and English-Greek(Stauros), Companion Bible in it's Appendix 162.

Todistus siitä mitä sana stauros tarkoittaa:

https://www.perseus.tufts.edu/hopper/resolveform?type=exact&lookup=stauros&lang=greek

https://billmounce.com/greek-dictionary/stauros

Alunperin sana stauros on tarkoittanut tolppaa, paalua. Merkitys risti on myöhäisempää perua.

Tertullianuskin todistaa, että vielä hänenkin aikanaan ei aina automaattisesti naulittu ristille, vaan käytettiin myös puupalkkeja:

"Naulaatte kristittyjä risteille ja puupalkkeihin -mitä jumalankuvaa muotoillessanne te ette ensin hahmottele sitä savesta ristille tai palkille?" (Tertullianus: Kristinuskon puolustus s.63)

Sardeen piispa Melitonin pääsiäissaarnasta, n. 200 vuosisadan jälkipuoliskolla:

"Hän joka ripusti maan, on ripustettu; joka takoi taivaat, on taottu puuhun; joka kiinnitti kaiken, on kiinni puussa. Valtiasta on pahoinpidelty, Jumala on surmattu..." ( Heikki Räisänen: Mitä varhaiset kristityt uskoivat s.261)

Huomaa että rististä ei puhuttu sanaakaan. Sen sijaan puhuttiin puusta. Tietysti monet uskovat olettavat että sana puu tarkoittaa ristiä. Mutta se on vain oletus.

Esikuva Messiaan naulitsemisesta:

(Joh.3:14) "Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,"

Tässä sanotaan että esikuva Messiaan naulitsemiselle löytyy teosta, jonka Mooses teki erämaassa Israelin kansan hyväksi. Katsotaanpa kyseinen kohta Raamatusta.

33/38 Raamattu kääntää:

(4Moos.21:9) "Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon."

Kuningas Jaakon käännöksessä lukee:

(4Moos.21:9) "And Moses made a serpent of brass, and put it upon a pole, and it came to pass, that if a serpent had bitten any man, when he beheld the serpent of brass, he lived."

Kun katsoo englannin sanakirjasta, mitä kaikkea sana pole voi suomeksi tarkoittaa, niin ensimmäisenä tulee vastaan paalu. Nykyäänkin kun puhutaan formula F1 kärkialoitus paikasta, sanotaan paalupaikka, pole position. Hepreankielisessä alkutekstissä sana on han·nês, joka tarkoittaa mm. merkkiä, merkkipaalua, paalua.  (https://biblehub.com/text/numbers/21-9.htm)(https://www.studylight.org/lexicons/hebrew/5251.html)

Risti on historian aamuhämäristä lähtien ollut eri pakanauskontojen symboli. Mm. Tammus kultin symbolina oli risti taikka X. Tau risti tulee kirjaimesta T, eli Tammus. Babylonialaisilla ristinmerkki oli hiuspannoissa.



Babylonialainen Tammus kultti

Egyptin pakanauskonnoissa risti oli elämän symboli. Sen nimi oli ankh "elämän henkäys". Sitä käytettiin hieroglyfinä ja se tarkoitti "elämä". Isiksen solmu on samantapainen symboli.




Isiksen solmu



Ankh risti

Kristinuskoon risti tuli Konstantinuksen kautta, joka näki näyn, jossa oli risti taivaalla auringon edessä, ja kuuli äänen joka sanoi: "tässä merkissä olet voittava.". Erittäin mielenkiintoiseksi asian tekee se että mm. Tammus oli nimenomaan auringon jumala, jonka merkki oli risti. Roomassa keisari Konstantinuksen aikaan vaikutti auringonpalvonta kultti Sol Inviktus(voittamaton aurinko). Ja rooman keisarit olivat aurinkojumaluuden pääpappeja (Pontifex maximus). Konstantinus ei missään vaiheessa kääntynyt ja tullut uskoon, vaan käytti eri uskontoja vallanvälineinään, ja sekoitti Raamatullisen uskon ja erilaiset pakanauskonnot ja uskomukset keskenään. 

Mikä todistaa että Konstantinus palvoi auringon jumalaa eikä Raamatun Luojaa? Ensinnäkin hän otti kasteen vasta hiukan ennen kuolemaansa, vaikka Raamatussa on monta selvää esimerkkiä, että kaste otetaan heti kääntymyksen jälkeen(Mark.16:16, Apt.22:16). Toinen asia on se että Nikean kirkolliskokouksessa Konstantinus valitsi "juutalaisen" sapatin sijasta sunnuntain lepopäiväksi. Sunnuntai on Sunday englanniksi, eli auringonpäivä. Mithran palvonnassa vietettiin sunnuntaita. Mithra oli auringonjumala, ja Mithra oli erityisesti sotilaiden suosima kultti. Kolmanneksi joulu taas on Sol Invictuksen syntymäpäivä (25 joulukuuta), jota Konstantinus käski viettää. https://en.wikipedia.org/wiki/Sol_Invictus 

Neljänneksi Konstantinus muutti pääsiäisen ajankohdan Nikean kirkolliskokouksessa. Raamatussa mainitun Pesach juhlan sijaan hän otti pakanallisen Tammuksen(auringonjumala) ylösnousemis juhlan. (https://neba.finlit.fi/tietopalvelu/juhlat/paasiainen/saanto.htm)

"Konstantinus antoi pakanajumalien jäädä entisiin asemiinsa kristinuskon rinnalla. Hän itse pysyi edelleen Jupiterin ylimmäisenä pappina ja kastatti itsensä vasta kuolinvuoteellaan," (B.Estlander-Eero Hietakari: Jokamiehen maailmanhistoria s.304)


Chi-Rho merkki, jota Konstantinus käytti

Konstantinuksen käyttämä merkki näyttäisi koostuvan X merkistä, mikä on tuttu Tammus kultista. Ennen kuin kyseinen merkki tuli kuuluisaksi kristuksen merkkinä, se oli ajan jumala Chronoksen merkki (jonka nimi myös alkaa Chi-rho). Samaa merkkiä käytettiin myös muinaisissa alkemian kirjoituksissa.

"Before it became the monogram of Christ, the chi rho was the monogram of Chronos (whose name also begins with a Chi-rho), the god of time, and an emblem of several solar deities." 

"The Chi-ro is also the origin of the tradition of abbreviating "Christ" in "christian" or "Christmas" to "X." " (https://symboldictionary.net/?p=2043)

Seuraava lainaus kertoo Labarumista tai Chi-Ro merkistä: "It is an abbreviation of CHRESTON, 'a good thing' or good omen, and was used in Greece to mark an important passage." ( An Illustrated Encyclopedia Of Traditional Symbols s.21) Sanottiin että se on lyhennetty tai tiivistetty muoto sanasta CHRESTON, hyvä asia tai hyvä enne. Sitä käytettiin kreikassa merkkaamaan tärkeää etappia. Mielenkiintoista että Vatikaanissa on eräs taideteos, jossa kuvataan Mitraa, ja siinä lukee CHRESTUS. (https://www.tertullian.org/rpearse/mithras/display.php?page=cimrm554) CHRESTUS tarkoittaa hyvää. Mitra oli auringon jumala ja "välittäjä". Välittäjä ihmisien ja Luojan välillä. Samassa mielessä kuin Messias Raamatussa.

(An Illustrated Encyclopedia Of Traditional Symbols s.21) Mainitaan myös että Labarum on Kaldealaisen(Babylon) taivaan jumalan symboli.

"Roomassa oli taatusti enemmän kristittyjä kuin Konstantinuksen sotajoukoissa, joka koostui parhaastaan pakanallisista gallialaisista ja germaaneista." (Paavo Castren: Antiikin myytit ja uskonnot s.189)

Ei siis ole mikään ihme, että Konstantinuksen joukoille kelpasi pakanallinen symboli keulakuvaksi.



Kolme aurinkoa esittävät kolmea eri puolta Sol Invictuksessa: auringon jumala Mitra , Bel Babylonian jumala ja Ra Egyptin aurinkon jumala.


Loppujen lopuksi ainut symboli Messiaalle Raamatun mukaan on karitsa. Ei tarvitse kuin avata ilmestys kirja, niin jo sana karitsa suorastaan "kirmaa" silmille. Messiaan tunnus ei siis ole risti eikä kala, joka on todennäköisesti babylonialaisesta kala jumala Dagonista lähtöisin. 

Kalaa ei voi pitää Messiaan symbolina siksi, koska sitä ei ole Raamatussa suoraan kytketty Messiaan symboliksi, toisin kuin karitsa selvästi on. Paalu/risti on taas teloitusväline. "kirottu olkoon se, joka on puuhun ripustettu." Meidän ei pidä palvoa tai kanniskella kirouksen välinettä, vaan tunnustaa se tosiasia, että Messias kuoli kaikkien ihmisten puolesta, koska kaikki ovat tehneet syntiä, rikkoneet Luojan tahtoa vastaan. Jos välttämättä haluat käyttää jotain symbolia, niin käytä karitsaa.

Hyvää lukemista rististä englanniksi: https://www.gutenberg.org/files/9071/9071-h/9071-h.htm

https://www.testimony-magazine.org/back/oct2008/cox2.pdf  

 https://adsabs.harvard.edu/abs/1887Natur..35..345D

Risti pakanuuden riiteissä

Hekaten patsaita laitettiin kolmen tien risteykseen. Jos etsit Googlesta kuvia hakusanalla "three- way crossroad", niin huomaat, että tiet muodostavat ristin. T ristin. Muinaisessa Suomessakin oli taikariittejä liittyen tienristeyksiin.

"Cult images and altars of Hecate in her triplicate or trimorphic form were placed at three-way crossroads" (Hecate, Wikipedia)

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita