Raamatun pedot

Danielin kirjassa ja Ilmestyskirjassa puhutaan pedoista. Danielin kirjassa on neljä petoa, ja ilmestyskirjassa kaksi petoa. Mitä nämä pedot oikein ovat?

(Dan.7:2-8)"Kertomuksen alku on tämä: Daniel lausui ja sanoi: Minä näin yöllä näyssäni, ja katso, taivaan neljä tuulta kuohutti suurta merta.
Ja merestä nousi neljä suurta petoa, kukin erilainen kuin toinen.
Ensimmäinen oli kuin leijona, mutta sillä oli kotkan siivet. Minun sitä katsellessani reväistiin siltä siivet, ja se nostettiin maasta pystyyn ja asetettiin kahdelle jalalle niinkuin ihminen, ja sille annettiin ihmisen sydän.
Ja katso, oli toinen peto, joka oli karhun näköinen. Se nostettiin toiselle kyljellensä, ja sillä oli suussa kolme kylkiluuta, hammasten välissä; ja sille sanottiin näin: "Nouse ja syö paljon lihaa".
Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli taas toinen peto, pantterin kaltainen, ja sen selässä oli neljä linnunsiipeä. Sillä pedolla oli neljä päätä, ja sille annettiin valta.
Sen jälkeen minä näin yöllisessä näyssäni, ja katso, oli neljäs peto, kauhea, hirmuinen ja ylen väkevä; sillä oli suuret rautaiset hampaat, ja se söi ja murskasi ja tallasi tähteet jalkoihinsa. Se oli erilainen kuin kaikki edelliset pedot, ja sillä oli kymmenen sarvea.
Minä tarkkasin sarvea, ja katso, eräs muu pieni sarvi puhkesi niiden välistä, ja kolme edellisistä sarvista reväistiin pois sen edestä. Ja katso, sillä sarvella oli silmät kuin ihmisen silmät, ja suu, joka herjaten puhui. "

Mikä on tämä Danielin kirjassa mainittu "meri"? pedothan nousevat nimenomaan merestä.

(Jes.17:12-13) "Voi paljojen kansojen pauhua-ne pauhaavat, niinkuin meri pauhaa, ja kansakuntien kohinaa-ne kohisevat, niinkuin valtavat vedet kohisevat!  Kansakunnat kohisevat, niinkuin suuret vedet kohisevat, mutta hän nuhtelee niitä, ja ne pakenevat kauas; ne karkoitetaan niinkuin akanat tuulessa vuorilla, niinkuin lentävät lehdet rajuilmassa. "

Kansoja ja kansakuntia verrataan siis mereen. Sama pätee myös ilmestyskirjan ensimmäiseen petoon, sekin nousee merestä. Nämä pedot siis nousevat kansojen merestä.

Ensimmäinen peto on Babylonia. 

Babylonian arkeologisista kaivauksista on löytynyt patsaita: leijonia, joilla on kotkan siivet.

Toinen peto on Meedopersia.

"Daniel sanoi, että karhulla oli kolme kylkiluuta suussaan hampaitten välissä, mutta Raamatusta ei löydy tunnistettavaa selitystä niille. Useimmat Raamatun tutkijat uskovat kuitenkin kolmen kylkiluun edustavan Lyydiaa, Babyloniaa ja Egyptiä - kolmea pääasiallista aluetta, jotka Meedo-Persian armeija kahmaisi." (https://leppavirta.adventist.fi/peto)

Kolmas peto on kreikka.

"Aivan kuten hitaasti liikkuva karhu ei pärjää nopeasti juoksevalle pantterille [engl. käännöksessä "leopardi"], samoin Persian armeija ei pystynyt puolustautumaan nopeasti etenevää Aleksanteri Suurta vastaan. Nebukadnessarin enneunessa pronssinen vatsa ja lanteet kuvasivat kolmatta maailmanvaltaa, Kreikkaa, ja pantteri kuvaa sitä Danielin unessa. Neljä siipeä kuvaa Aleksanterin valloitusten suurta nopeutta. Hän kukisti Persian Darius III:n Arbelan taistelussa vuonna 331 eKr. Siten hänestä tuli alle 12 vuodessa laajimman valtakunnan hallitsija, mitä siihen mennessä oli koskaan nähty. Pantterin neljä päätä kuvaavat Kreikan valtakunnan neljää osaa johon se jakaantui Aleksanterin kuoltua.

Historiasta tiedämme, että Kreikan valtakunta jakautui todella neljään osaan. Aleksanteri kuoli 32-vuotiaana, vain 7 vuotta Arbelan suuren voiton jälkeen. Valtataistelu alkoi jo ennen kuin hänet oli haudattu, ensin sukulaisten ja myöhemmin armeijan johtajien keskuudessa. Lopulta neljä Aleksanteri Suuren kenraalia otti valtakunnan johtoonsa. Nyt siis pantteripedolla eli Kreikalla oli neljä päätä! Kassandros, Lysimakhos, Ptolemaios ja Seleukos." (https://leppavirta.adventist.fi/peto)

Neljäs peto on Rooma.

"Enkeli kertoi Danielille, että neljäs valtakunta olisi erilainen kuin muut valtakunnat. Sitä kuvaava peto oli erittäin voimakas ja sillä oli valtavat rautahampaat, jotka tuhosivat sen saaliin. Tässä kuvataan julmaa, ankaraa valtaa. Osuvampaa kuvausta Rooman valtakunnan noususta tuskin olisi voinut löytää. Rooma oli armottomampi ja brutaalimpi kuin mikään aikaisemmista maailmanvalloista. Se tuhosi jopa kokonaisia kansoja ja möi ihmisiä orjiksi. Kammottavalla pedolla oli rautaiset hampaat. Kuvapatsaan rautaiset jalat edustivat neljättä valtakuntaa.

Historia kertoo, että: "22. heinäkuuta 168 eKr. Pydnan taistelussa Aleksanteri Suuren maailmanvalta kukistettiin, 144 vuotta hänen kuolemansa jälkeen" (- History of Rome, kirja 3, luku 10). Näin Roomasta tuli neljäs maailmanmahti." (https://leppavirta.adventist.fi/peto)

(Ilm.13:1-2) "Ja se asettui seisomaan meren hiekalle. Ja minä näin pedon nousevan merestä; sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä. Ja peto, jonka minä näin, oli leopardin näköinen, ja sen jalat ikäänkuin karhun, ja sen kita niinkuin leijonan kita. Ja lohikäärme antoi sille voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan. "

Ilmestyskirjan ensimmäinen peto on yhdistelmä Danielin kirjan petoja. Se siis on historiallisesti petovaltojen manttelin perijä. Viimeisin petovalta oli Rooma. Historiallisesti juuri roomasta nousi katolinen kirkko hallitsemaan maailmaa. Rooman piispa oli katolisen kirkon ensimmäinen paavi. Julius Caesarin (roomalainen) kalenteri otettiin katoliseksi ns. kristilliseksi ajanlaskuksi. Myöhemmin paavi Gregorius muunsi siitä Gregoriaanisen ajanlaskun.

Konstantinus oli Roomalainen keisari. Hän loi kristinuskosta valtionuskonnon, ja maailmankirkon. Paavin katolisine kirkkoineen nousi vaikuttamaan n. 500 luvulla. Näin rooman petovalta poistui näyttämöltä ja jätti valtikkansa katoliselle kirkolle. Huomio vielä sekin että paavin Pontifex maximus titteli on suoraa jatkoa roomalaisilta keisareilta. Myöskin erilaiset ns. kristilliset juhlat eri menoineen tulevat suoraan roomasta. Vain nimet ja selitykset on muutettu.

(Ilm.17:5) "Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti"."

Portto on vertauskuva seurakunnasta, joka elää Luojan tahdon vastaisesti(Hes.23:2-19). Haureus tarkoittaa mm. epäjumalan palvontaa ja siihen liittyviä asioita. Kauhistukset ovat taas asioita, jotka ovat Luojan mielestä kauhistus (mm. 5.Moos.14:3, 5Moos.25:16, Sananl.16:5, Mal.2:11, Luuk.16:5). Se että on maan porttojen ja kauhistusten äiti, tarkoittaa että on sellaisten seurakuntien alkulähde, jotka toimivat Luojan tahdon vastaisesti, ja tekevät hänen mielestä kauhistuksia. 

Katolinen kirkko kutsuukin itseänsä äiti kirkoksi, ja muita kristillisiä kirkkoja tyttärikseen, mikä onkin erittäin sopivaa. Näissä tyttärissä onkin paljon katolilaisperäisiä oppeja ja juhlia ynnä seremonioita.

Ilmestyskirjan toinen peto

Ilm.12:13)"Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme"

Sarvi tarkoittaa Raamatussa valtaa ja voimaa(2 Sam.22:3, Ps.18:2). Karitsa taas on viattomuuden vertauskuva, puhutaanhan Messiaastakin Luojan Karitsana. Tämä viattomuus on kuitenkin ulkokultaisuutta (Matt.7:15 "Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia."). Lohikäärme on taas saatana. Kun puhuu niinkuin lohikäärme, tarkoittaa että puhuu niin kuin saatana.

Mitä saatana oikein puhuu? Luopumusta Luojasta, ja hänen käskyistä ja määräyksistä. (1Moos.3:1) " "...Onko Eloah todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?""

Protestanttisuus toinen peto

Uskonpuhdistuksessa protestantit erosivat katolisuudesta, mutta siltikin heille jäi paljon katolisuuden oppeja, mm. lapsikaste, sunnuntai lepopäivä, sielunkuolemattomuus oppi ja se oppi, että Luoja rankaisee syntisiä iankaikkisesti helvetin tulessa, siis kun Luojan rangaistus alkaa, niin ihmiset joutuvat kärsimään iankaikkisesti. Tämä oppi vahvistettiin katolisuudessakin vasta 543 (Kristikunnan historia Bamber Gasgoigne s.91). Myöskin pappeus, alttarit, ristit sun muut rituaalit jäivät voimaan.

"Tämä on melko tarkka tiivistelmä oppimme sisällöstä. Siitä käy ilmi, ettei siinä ole mitään, mikä on ristiriidassa Pyhän Raamatun kanssa, tai katolisen kirkon kanssa, sikäli kun oppi on isien kirjoituksista nähtävissä." "Koska seurakuntamme eivät missään uskonkappaleessa poikkea katolisesta kirkosta," (Augsburgin tunnustus s.23, 24)

"Katolisillekaan piispoille ei pidä antaa periksi, jos he erehtyvät ja opettavat mielipiteitä, jotka ovat ohjeellisen Jumalan sanan vastaisia."  "He viittaavat myös sapattiin, joka kymmenen käskyn vastaisesti näyttää siirretyn vietettäväksi Herran päivänä. Mistään muusta esimerkistä ei tehdä niin suurta numeroa, kuin sapatin muuttamisesta. Näin he korostavat äärimmilleen kirkon valtaa, koska se on kyennyt myöntämään vapauksia, jopa kymmenen käskyn määräyksestä." (Augsburgin tunnustus s.44, 45)

Protestanttisuus siis tunnustaa että katolisuus on muuttanut sapatin kymmenen käskyn lain tarkoittamasta päivästä "herran päivälle" eli sunnuntaille.

"Mitä on sitten sanottava sunnuntain vietosta ja muista vastaavista kirkkotavoista? Tähän meikäläiset vastaavat, että piispat ja papit ovat oikeutettuja asettamaan säädöksiä, jotta kaikki kirkossa tapahtuisi järjestyksessä," (Augsburgin tunnustus s.47)

Siitä huolimatta he päättävät jatkaa sunnuntain pitämistä sen nojalla, että papeilla jne. ihmisillä on muka valta muuttaa Luojan asetuksia, ja päättää mitä päivää tulee kunniottaa.

Protestanttisuuskin on vainonnut uskovia, ihan niin kuin katolisuus. Protestantit ovat tappaneet mm. Anabaptisteja. Nimi tarkoittaa kasteen uudistamista. Eivät käyttäneet lapsikastetta eivätkä antaneet kastaa lapsiaan. "...kastajien kristillinen pasifismi oli heidän silmissään vaarallinen asia. Niinpä ruhtinaat yhdessä valtiokirkkojen kanssa alkoivat vainota, vangita, karkottaa maasta ja teloittaa anabaptisteja." (https://fi.wikipedia.org/wiki/Anabaptismi) voi lukea lisää asiasta.

Lutterin kannanottoja mm. juutalaisiin, katolisiin ja "ei luterilaisiin uskoviin": https://www.inri.fi/kaste/luther.htm

Jo "kirkkoisä" Augustinus suosi voimakeinojen käyttämistä erilailla uskovia vastaan:

"Ihmisen vapauteen ja vapaaseen valintaan liittyy kysymys uskontoon pakottamisesta.

Väärin ajattelevia ja uskovia oli rakkaudessa autettava vaikka vastoin näiden omaa tahtoa. Olennaista uskontoon pakottamisessa on Augustinuksen käsitys rakkaudesta.

Augustinus (kirje 93.2.5) käytti sitaattia Luukkaan evankeliumista (14.23) "Pakota ihmisiä tulemaan sisään, jotta taloni täyttyisi" perustellakseen pakkotoimia donatolaisia kristittyjä vastaan. Voimankäytöllä voitiin pelastaa sieluja vastoin ihmisten omaa tahtoa." (https://www.maijastinakahlos.net/b/opetus/augustinuksen-poliittisia-teksteja/luento-412-augustinus-vapaus-ja-pakottaminen/)

Nykyään protestantit ja vapaatkin suunnat ovat kokoajan enemmän "kallellaan" katolisuuden suuntaan. Olen jostain internet sivulta lukenut, kuinka joku luterilainen pappi pohti, että pitäisi alkaa tekemään ristinmerkkiä, niin kuin katolisuudessa tehdään. Katsoi hyväksi palata "vanhaan tapaan".

Luo kotisivut ilmaiseksi!